شاید مهمترین کلید بهرهوری باال، تمرکز بر ارزشمندترین و مهمترین
کارهایی است که میتوان در طول روز انجام داد.
تعیین دقیق «نتایج کلیدی» برای اثربخشی مدیر و بهرهوری بالا حیاتی
است. «نتایج کلیدی» آن کارهایی هستند که برای انجام، تکمیل یا دستیابی
به آنها استخدام شدهاید. با توجه به حوزه و نوع کارتان، این موارد اولویتهای
اصلی شما هستند. اینها همان کارهایی هستند که وقتی انجام شوند، نشان
میدهند که آیا وظایف خود نسبت به شرکت و نسبت به خودتان را انجام
دادهاید یا نه.
نتایج کلیدی که برای دستیابی به آنها استخدام شدهاید کدامند؟ اجازه
دهید این سوال را به شکل دیگری بپرسم: «چرا حقوق میگیرید؟» این یک
سوال کلیدی است که هر دقیقه و هر روز باید از خود بپرسید، به خصوص
وقتی کارهای زیاد و زمان بسیار کمی دارید.
یک نتیجه کلیدی سه مشخصه ویژه دارد:
1 .چیزی است که باید آن را حتما و به طور قطع انجام دهید تا وظایف خود
را انجام داده و خواستههایی که از شما دارند را برآورده کنید.
2 .چیزی است که 100 درصد مسئولیت آن با شما است. اگر خودتان
انجامش ندهید، هیچ کس دیگری نمیتواند یا نمیخواهد آن را انجام دهد.
3 .چیزی است که کامال تحت کنترل شما است. برای انجام این بخش از
کارتان به کمک یا مشارکت شخص دیگری نیاز ندارید.
اگر حوزه نتایج کلیدی خود را به وضوح نمیشناسید، نزد رئیس بروید و
از او سوال کنید. از رئیس خود بپرسید، «دقیقا برای چه کاری به من حقوق
میدهید؟»
در کمال تعجب، اغلب روسا هم جواب این سوال را نمیدانند. آنها هرگز
به این فکر نکردهاند که چرا به شما حقوق میدهند یا حتی اینکه چرا خودشان
حقوق میگیرند. وقتی این سوال را میپرسید و رئیس خود را مجبور میکنید
به آن فکر کند، بهرهورتر و کاراتر خواهید شد.
در مسیر اصلی بمانید
دومین سوال مربوط به حوزه نتیجه کلیدی این است: «چه کاری است
که فقط من از عهدهاش برمیآیم و اگر آن را واقعا خوب انجام دهم، تفاوت
چشمگیری در سازمانم بهوجود خواهد آورد؟»
در واقع، این سوال در هر ساعت از هر روز پاسخ خاصی دارد.
کارهایی وجود دارند که فقط شما از عهده انجامشان برمیآیید. اگر شما
انجامشان ندهید، هیچکس دیگری آنها را انجام نمیدهد. اگر آنها را به
خوبی انجام دهید، تفاوت چشمگیری در شغل و شرکتتان ایجاد میکند.
اینها فعالیتهای خاصی هستند که بیشترین ارزش را برای کارتان دارند.
برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشید، باید این فعالیتهایی که از سایر
کارها ارزشمندتر و فقط از عهده شما ساخته است را به دقت بشناسید.
به یاد داشته باشید که همیشه صدها کار کوچک هم وجود دارد که میتوانید
انجامشان دهید، اما اگر به خوبی انجام شوند، تمایز کمی در موفقیت یا کمک
شما به سازمان ایجاد میکنند.
تمرکز بر نتایج کلیدی مستقیمترین راه آزاد کردن اثربخشی، قدرت، ترغیب،
اشتیاق و انرژی است. همیشه با انجام کاری که برای خود و شرکت برجسته و
مهم است، احساس اعتمادبهنفس و قدرت شخصی فوقالعادهای پیدا میکنید.
از طرف دیگر در عصر حواسپرتی، اگر کاری را انجام دهید که در اعماق
ذهن خود بدانید کمک کمی در دستیابی به اهداف اصلیتان خواهد کرد،
احساساتی از قبیل عدم خودباوری، ترس، استرس و اغلب ناامیدی را تجربه
میکنید.
حوزه نتایج کلیدی خود را مشخص کنید
به ندرت بیش از پنج تا هفت نتیجه کلیدی در کار وجود دارد. هر یک از
آنها کار خاصی است که اگر میخواهید همه وظایف کاری خود را انجام
دهید، باید به آنها بپردازید.
اگر کارمند فروش هستید، حوزههای نتیجه کلیدی شما عبارتند از:
1 .یافتن مشتریان احتمالی (یافتن مشتریان جدید و صحبت با آنها)
2 .اعتمادسازی و ایجاد رابطه با مشتریان احتمالی به نحوی که مشتاق
شنیدن سخنان شما باشند.
3 .تعیین دقیق نیازها
4 .ارائه محصول به شکلی متقاعدکننده
5 .پاسخگویی شفاف به اعتراضات
6 .نهایی و قطعی کردن فروش
7 .فروش مجدد به مشتریان راضی و درخواست معرفی مشتریان جدید از
سوی آنها
برای انجام وظایف خود به عنوان کارمند فروش شرکت، باید هر یک از این
کارها را انجام دهید.
شما به عنوان مدیر هفت حوزه نتیجه کلیدی دارید که عبارتند از:
1 .برنامهریزی، تصمیمگیری برای کارهایی که باید انجام شوند.
2 .سازماندهی، جمع کردن افراد، پول و منابع الزم برای انجام کارها.
3 .استخدام، یافتن افراد مناسب برای دستیابی به اهداف.
4 .واگذاری، اطمینان یافتن از اینکه افراد کاری که از آنها انتظار دارید،
مهلت انجام آن و کیفیت مورد نظر را به وضوح میدانند.
5 .نظارت، اطمینان از اینکه هر کاری مطابق برنامه و با کیفیت الزم انجام
میشود.
6 .ارزیابی، تعیین معیارها و الگوها، به اضافه خط زمانی برای تکمیل
کارهای الزم.
7 .گزارشدهی، اطمینان از اینکه همه افراد ارشد، هم رده و زیردست شما
میدانند که در حال انجام چه کاری هستید و قرار است به چه چیزی دست
یابید.
بیش از 90 درصد همه مشکالت در مدیریت یا زندگی ناشی از «خطا
کردن» در یکی از این حوزههای نتیجه کلیدی است. درست مثل این است
که ماده مهمی را در تهیه غذا فراموش کنید. به همین دلیل غذا مزه خوبی
که میتواند داشته باشد را نخواهد داشت
شفافیت مهم است
هر کس در هر ردهای از سازمان باید حوزه نتایج کلیدی خود را به خوبی
بشناسد. اطمینان حاصل کنید که کارمندان شما ارزشمندترین نوع همکاری
با سازمان را میشناسند. بزرگترین لطفی که میتوانید به کارمندان خود کنید
این است که به آنها کمک کنید تا ارزشمندترین و مهمترین کارهایی که
میتوانند انجام دهند را بشناسند و سپس در دستیابی سریع به اهداف به آنها
کمک کنید.
َت شما در نمودار سازمانی، باید دو مطلب را بدانید: نخست
ِ صرفنظر از سم
اینکه حوزه نتایج کلیدی رئیستان چیست؟ رئیس باید چه کاری را انجام دهد
که مهمتر از هر کار دیگری برای موفقیت سازمان است؟ اگر پاسخ این سوال
را ندانید، نمیتوانید به رئیس خود در انجام کارهایش کمک کنید. کاری که
برای موفقیت شخصی خودتان هم حیاتی است.
دوم اینکه باید حوزه نتایج کلیدی خود را بشناسید. علاوه بر آن، هر یک از
افراد زیردستتان هم باید این حوزههای مربوط به شما را بشناسد. همچنین
هر یک از افراد زیردستان باید حوزه نتایج کلیدی خود را به ترتیب اهمیت و
مهلت انجام آنها بداند.
نتایج کلیدی خود را مشخص کنید
برگرفته از بیانات و کتاب های استاد برایان تریسی
پیشنهاد ما به تمامی کسب و کارهای عزیز برای برندینگ، افزایش فروش و افزایش درآمد ثبت کسب و کار در سایت بزرگ آکو بیزینس میباشد_با ما همراه باشید.